Svensk idrott och relationen till svenska spelbolag och casinon 

Den svenska idrottsrörelsen har en stark koppling till den svenska spelmarknaden i allmänhet och till svenska spelbolag i synnerhet. Inom fotboll, tennis och handboll är stora centrala avtal med spelbolag viktiga för att finansiera elitverksamheten. Men hur har den svenska idrottens relation till spelbolagen sett ut över tid och vad har förändrats sedan 2019 när den nya svenska spellagen infördes? 

Under lång tid har den svenska idrottsrörelsen haft en stark relation till spelmarknaden. Enligt många har denna relation varit helt avgörande när svensk idrott genomgått en stor professionalisering och kommersialisering. De stora centrala spelavtalen har säkrat stora intäkter för elitklubbarna, som har kunnat användas för att utveckla verksamheten. 

Men för att förstå hur relationen till spelmarknaden har sett ut över tid behöver man stanna vid ett antal olika årtal i historien. Det går exempelvis inte att blunda för att 2019 är ett nyckelår. När den svenska spellagen infördes fanns det plötsligt mängder av olika spelbolag och casinon med svensk licens, som det nu var fullt legitimt att ingå samarbeten med. 

Innan dess var idrottsrörelsens stora spelavtal främst med det statliga spelbolaget Svenska Spel. Men omregleringen 2019 öppnade upp helt nya dörrar, något som skulle komma att utnyttjas av både ishockeyn och fotbollen. NordicBet annonserade dock redan 2016 att man skulle bli huvudsponsor till SHL, men relationen försvårades av att spellagen inte fanns på plats vid det tillfället. Däremot kan man notera att Unibet klev in som huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan från den 1 januari 2020, året efter omregleringen. 

När man pratar om den svenska idrottsrörelsens relation till spelmarknaden kan man inte blunda för den roll som Aktiebolaget Trav och Galopp (ATG) har spelat. Det här får dock ses som ett undantagsfall, eftersom trav- och galoppsporten inte är en del av Riksidrottsförbundet och därmed inte heller anses vara en del av den svenska idrottsrörelsen. 

Dessutom har trav- och galoppsporten haft ett eget spelbolag under lång tid. ATG grundades redan 1974 och har varit en katalysator för hela sporten. Faktum är att man redan under sin första spelhelg omsatte 5,25 miljoner kronor. Sedan dess har spelandet på trav bara blivit ännu mer populärt. Spelbolaget ATG ägs dessutom gemensamt av Svensk Galopp och Svensk Travsport, något som också gör att den relationen ser annorlunda ut än den som den svenska idrottsrörelsen har med spelmarknaden. 

Låt oss nu titta lite närmare på de olika sporternas relation till svenska spelbolag och casinon. I dagsläget finns det inget gemensamt spelavtal för hela Riksidrottsförbundet eller svensk idrottsrörelse i stort, utan de centrala spelavtal som finns i idrottssverige har respektive idrott ingått på egen hand. 

Fotbollens har den mest långvariga relationen till spelmarknaden 

Den relation som svensk fotboll har haft med det statliga spelbolaget Svenska Spel sträcker sig långt tillbaka i tiden. 1934, när Svenska Spel var Tipstjänst, inleddes ett samarbete med Svenska Fotbollsförbundet (SvFF). Men det är sedan 1994 som det statliga spelbolaget har varit huvudsponsor till SvFF

Samarbetet har sträckt sig utanför fotbollsplanen och har i många år haft många viktiga samhällskopplingar, där man bland annat arbetar för frågor som inkludering och jämlikhet. Samtidigt har man varit med och finansierat fotbollen i hela landet, inte minst på breddnivå. 

Under lång tid var man inte bara sponsor till Svenska Fotbollsförbundet, utan också Svensk Elitfotboll (SEF). Det är den organisation som företräder de 32 elitklubbarna i Allsvenskan och Superettan. Men efter 85 års samarbete valde SEF att 2018 ingå ett rekordstort avtal med Unibet. 

Detta sexårsavtal trädde i kraft den 1 januari 2020 och innebär att Allsvenskan och Superettan har Kindred Groups spelbolag Unibet som huvudsponsor. Det finns dessutom en option som gör att avtalet kan förlängas med ytterligare sex år. 

Med tanke på att hela den svenska idrottsrörelsen bygger på en föreningsdemokratisk modell, där medlemmarna i klubbarna har bestämmanderätten tack vare 51-procentsregeln, har det här blivit en omdiskuterad fråga bland supportrar. En del menar på att Unibet och andra spelbolag inte ska ha så starka kopplingar till fotbollen, men vad många glömmer är att relationen med Svenska Spel alltså var 85 år lång. Dessutom finns relationen till Svenska Spel krav på förbundsnivå. 

Det faktum att avtalet med Unibet är värt minst 900 miljoner, som kan uppgå till 1,8 miljarder om avtalet förlängs, har också inneburit att Allsvenskan och Superettan har kunnat utvecklas ytterligare från 2020 och framåt. 

Svensk ishockey har haft flera olika spelbolag som sponsor

Till skillnad från fotbollen har svensk ishockey varit mer offensiva i sin relation till övriga svenska spelbolag, vid sidan om Svenska Spel. Redan 2016 meddelade SHL att man ingått ett samarbete med Maltabaserade NordicBet, något som kritiserades från flera håll och som blev omdiskuterat eftersom spelmarknaden fortfarande var hårt reglerad i Sverige. 

2018 ingick man ett samarbete med Betsson och med tanke på att omregleringen trädde i kraft ett år senare var det ett samarbete som banade väg för fotbollen, som senare tog efter med Unibet. 

Vad som är intressant med svensk ishockey är att man gått tillbaka till att ha Svenska Spel som sin huvudsponsor. Det gäller både på förbundsnivå och liganivå. Svenska Ishockeyförbundet tecknade ett nytt avtal med Svenska Spel redan 2019 och det gäller till 2024, med en option om att förlänga med två år. 

Men vad som är verkligt intressant är att Svenska Spel sedan säsongsstarten 2021/2022 är huvudsponsor till SHL, HockeyAllsvenskan och Damhockeyligan. Den går dessutom under namnet Svenska Spel Damhockeyligan. Avtalet med hockeyligorna sträcker sig till slutet av säsongen 2025/2026. 

Som en del av hela samarbetet med svensk ishockey är Svenska Spel dessutom med och finansierar JVM 2023/2024 och VM i ishockey 2025. Med andra ord tar det statligt ägda spelbolaget en stor och viktig roll i hela den svenska ishockeyn, efter att andra spelbolag som Betsson och NordicBet gjort satsningar på SHL tidigare. 

Handbollen tänkte om – sålde namnrättigheterna till ATG

En annan stor svensk idrott som har täta band till svenska spelbolag är handbollen. Precis som fotbollen och ishockeyn har handbollen haft en tät relation till Svenska Spel tidigare. Men efter över 20 års samarbete valde Svensk Handboll att gå över till ATG som ny huvudsponsor. 

Det här är ett spelbolagssamarbete som är extra intressant eftersom det ter sig lite annorlunda. För det första har ATG nu utvecklat sin verksamhet till att inte bara handla om trav- och galoppsporten, utan också erbjuda sportsbetting och casino. Genom sitt samarbete med handbollen har man velat bli ett svenskt spelbolag som förknippas med annan sport, på samma sätt som exempelvis Unibet, Svenska Spel och Betsson. 

Dessutom har ATG varit drivande i att Svenska Cupen nu återkommit inom den svenska handbollen. Den spännande turneringen går dessutom under namnet ATG Svenska Cupen. Det är en stor skillnad mot Allsvenskan och Superettan i fotboll, eller SHL i ishockeyn, som inte har låtit spelbolagsnamnen påverka tävlingsnamnet. 

Vid sidan om det centrala avtalet som Svensk Handboll har med ATG, där intäkterna delas mellan Svenska Handbollförbundet, Handbollsligan, SHE och de olika landslagen, finns det också andra svenska spelbolag som sponsrar handbollen på andra sätt. 

Unibet var exempelvis officiell sponsor för handbolls-VM för herrar 2019, men det var ett avtal som ingicks med det internationella handbollsförbundet IHF och inte svensk handboll. På liknande sätt är Betsson huvudsponsor till damernas handbolls-VM 2023. Det är ett världsmästerskap där värdskapet delas mellan Danmark, Norge och Sverige.

Bli först med att kommentera

Kommentera