Intresset för streaming växer i alla åldersgrupper

Intresset för streaming av olika slags program på nätet växer sig starkare för varje år som går. Det visar en undersökning från Internetstiftelsen. Youtube är fortsatt den mest populära streamingtjänsten, men även de olika tv-kanalernas play-tjänster samt Netflix står högt hos många användare. 

Streamingtjänsterna har framför allt kommit att bli särskilt användbara för de som är sportintresserade, eftersom de erbjuder internationell sport som annars inte går att följa på de vanliga tv-kanalerna. Med andra ord, ett perfekt komplement för alla sportintresserade som vill hänga med i matchen!

Twitch – en ny utmanare

Det är få som har gått om miste om det nya fenomenet Twitch. Plattformens popularitetskurva har gått stadigt uppåt sedan den först lanserades och idag används den av miljontals människor världen över. Twitch förknippas i första hand med live-streaming inom gaming, men idag är utbudet betydligt bredare än så. Numera kan man titta på allt ifrån matlagning till hantverksarbete eller spel på casinosajter som https://casinoburst.com/casino-utan-licens/

Det har också blivit alltmer populärt att livestreama medan man tittar på sport och samtidigt kommentera den pågående matchen. Andra som delar sportintresset kan under tiden de tittar dessutom kommunicera med andra genom plattformens chattfunktion. Twitch har därmed inte bara en bredd över olika saker att titta på, utan bjuder även in till gemenskap och socialt utbyte bland de som delar samma intresse. 

Majoriteten av alla Twitch-användare hör till den yngre generationen. Enligt Internetstiftelsens undersökning är tjänsten särskilt populär bland högstadieelever där hela 30 procent svarat att de använder sig av plattformen. 

Många använder flera streamingtjänster

Undersökningen visar också att Youtube är den mest välbesökta streamingtjänsten sett till antal tittare. Bland de svenska internetanvändarna är det hela 87 procent som tittar på Youtube, medan 79 procent tittar de olika tv-kanalernas play-tjänster, och 54 procent väljer Netflix. Många svenskar använder sig alltså av flera streamingtjänster för att kunna ta del av olika slags program. 

På Netflix och Youtube kan man exempelvis inte streama sport, och för att kunna ta del av ett brett sportutbud måste man därför registrera sig hos andra tjänster som exempelvis Cmore, Viaplay eller Viafree. Vanligtvis får man som kund välja bland olika paket och för den som vill kunna följa alla möjliga sporter samt ligor i olika länder blir priset per månad oftast något högre. Fotboll är i särklass, världens absolut populäraste sport och även den mest streamade sporten på hos de olika tjänsterna. 

Det dagliga tittandet störst bland yngre 

Att använda sig av streamingtjänster har framför allt varit särskilt populärt bland de yngre generationerna, men under den senaste tiden visar mätningar att det blir allt vanligare även bland äldre personer. Det dagliga tittandet skiljer sig dock kraftigt åt mellan åldersgrupperna där 70 procent av 12–15-åringar tittar varje dag, medan det enbart är 4 procent som gör det bland de som är 76 år och äldre. Med tidens gång tros dock denna kurva komma att jämnas ut då utbudet blir större och allt fler väljer att utforska och intressera sig för den digitala världen. 

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*