Sport Streaming av E-sporter – Här för att stanna?

Streamingtjänster har funnits ända sedan 2004 men uppmärksammandes först runt 2012 då olagliga streamingtjänster växte explosionsartat. Därefter har mediehus och produktionsbolag utvecklat egna streamingtjänster för att möta efterfrågan. E-sporten uppkom tio år tidigare än streaming men idag är streamad e-sport omåttligt populär. Läs mer om en unik sportform som gjord för streaming.

Hundratals miljoner följer e-sports via bettingbolag och andra medier år 2021  

Tiden som e-sporter har vuxit i utbredning och popularitet sträcker sig ungefär ett decennium längre än streaming. Från början bestod e-sport via streaming av främst av att titta på tv-spelstävlingar och turneringar. Men numera kan följare välja Betting utan svensk licens på ett bolag med streamingtjänst, alternativt enbart se på sändningen på någon av de många plattformar som erbjuder streaming.

Intresset av E-sports har exploderat de senaste åren

Statistiska organisationen Newzoo är en av branschens ledande källor för inhämtning av heltäckande studier och statistiska underlag av teknik, media och många andra marknader. I den årliga studien Newzoo genomför av e-sportens marknad visar intresseväckande siffror. Följande statistik är direkt hämtade från 2021 års undersökning av e-sportbranschen.

  • Total omsättning för E-sports mellan mars 2020 – mars 2021 – $1,084.1M
  • Omsättningen har ökat med 14 procent under samma tidsperiod
  • Streaming är minsta kategori för intäkter med $25.1M
  • Intäkterna hade en ökning på 25.7 procent 
  • Antalet följare under året uppgår till 234 miljoner
  • Med sporadiska tittare uppgår antalet till 474 miljoner

Vid jämförelse med år 2019 har tittarantalet ökat med nära 100 miljoner. En ökning av den storleken är inte synlig hos andra sporter. Med statistiken som underlag är det förståeligt varför en branschförening har startats, en förening med ambitionen att göra E-sports till en legitim sport.

Svenska E-sportsförbundet

År 2016 etablerades E-sportsförbundet i Sverige. Redan 2016 var e-sports så pass omfattande att sportgrenen har gått om flera andra sporter gällande publikssiffror, omsättning och utövare. Likt övriga sporter fanns ett behov av ett förbund med visionen att organisera, strukturera och legalisera e-sporten. Och av de anledningarna skapades Svenska E-sportsförbundet av passionerade e-sportare.

Ett förbund för en sport är av stor vikt för en fortsatt framgång liksom utveckling. När det kommer till e-sports genom streaming skapar förbundet förutsättningar för att turneringar har utbildade domare. Aspekter så som försäkringar och ekonomiska resurser är också inom förbundets ansvarsområde.

Arbetet för att göra e-sports till en legitim sport

En annan kärnfråga Svenska E-sportsförbundet arbetar med är erkännandet av e-sports. Som medlem i Riksidrottsförbundet är e-sporten ett steg närmare officiellt erkännande av sporten. Med tanke på att e-sports idag landar mellan idrott och kultur uppstår svårigheter eftersom e-sport inte är likvärdig andra sporter än så länge.

Medlemskap i E-sports Europe

Svenska E-sportsförbundet var med och grundade det Europeiska E-sportsförbundet. Ett förbund var 23 nationella e-sportsförbund utgör medlemmarna. Förbundet representerar sporten i allt från mediaframträdanden till politiska sammanhang. Som ett stort steg i arbete för att göra e-sports erkänd men även som grund för en än bättre framtid.

Några av de länder var E-sports är en legitim sport:

  • USA
  • Sydkorea
  • Italien
  • Tyskland
  • Finland   

E-sportens många olika spel

Ett stort antal spel ingår i kategorin med e-sporter. I Sverige är ett visst spel mer populärt än i exempelvis USA. Variationer och mängden spel är troligtvis en del av sportens stora framgångar, så gott som alla smaker kan streama e-sport i deras smak.

Om man ser till Sveriges e-sportare ligger spelet Counter-Strike överst på topplistan. USA är ett land med över 19 000 e-sportutövare, många av spelarna återfinns i spel som Dota 2 och Fortnite. Även Shadowverse samt League of Legends har en stor andel amerikanare som spelare.

Andra e-sportsspel:

  • Starcraft II
  • Playerunknown’s Battlegrounds
  • Overwatch
  • Heartstone
  • Arena of Valor
  • Heores of The Storm

Tuneringar och prissummor

Precis som mängden spel har e-sportsvärlden omåttligt många turneringar. Vinstsummorna på de största turneringarna kan uppgå till livsomvälvande summor. Bland internationella turneringar finns The International som årligen genomförs i Dota 2. Vinstsumman i turneringen år 2019 var $34,330,069.00. 

Spelet Fornite har också turneringar varav en av dem går under titeln World Cup Finals (Single och Duo) där 2019 års upplagor båda hade ett vinstbelopp på mer än $15,000,000.00. Ett sista exempel är LoL 2018 World Championship (League of Legends) med en vinstsumma på $6,450,000.00.

Varför E-sporten är som gjord för streaming

Flertalet egenskaper talar för att följa och betta på just e-sport. Dels finns en personlig prägel på sporten då många spel också kan spelas som ”single player”, dels finns en ovanligt stor bredd vid betting på e-sporterna.

Kom nära spelaren bakom spelarnamnet

Alla utövare inom e-sport är ”vanliga” spelare med upptränade förmågor inom ett eller flera data- eller tv-spel. Olikt andra sporter kan alla följare känna igen sig i spelaren. Många av de mest framgångsrika e-sportarna är unga, äldre, män, kvinnor och allt där emellan. Trots att spelarna är professionella spelutövare kan publiken känna mer kontakt än man vanligen gör med andra sportformer.

Satsa på det som ligger närmst hjärtat

Bettingalternativen kan också variera stort. Om en internationell turnering ska genomföras kan bettare satsa på ett svenskt lag. Vidare finns mängder av mindre turneringar där det är möjligt att lägga ett bet på en person, så kallade single-players turneringar. 

Ytterligare ett alternativ är att satsa på ett visst lag som ligger närmare hjärtat, bara på sidan esportearnings finns drygt 500 lag att kolla närmare på.      

Slutligen

E-sports är idag en världsomspännande sport och enligt flera studier kommer sporten bara fortsätta uppåt i såväl publik, turneringar, och utövare. Att e-sports blir en legitim sport känns helt rätt i tiden, speciellt då ett antal andra länder har gått den vägen. Senast att erkänna e-sports var Tyskland.

Önskar man betta och titta på e-sportsturneringar kan ett bettingbolag online vara något, när bettet är lagt kan matchen eller turneringen följas direkt på samma sida. Allt som behövs är att registrera sig och lägga en insats av eget val för att erbjudas kostnadsfri streaming.

E-sports passar perfekt att streama av flera anledningar. För alla som inte har upplevt e-sportstreaming än rekommenderas de att se en match. Utlovas spänning, fartfylld underhållning och trevligt tidsfördriv.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*